Sosionom veiledning - UiA

I 2011 startet et samarbeidsprosjekt mellom UiA, Rom-Agder og A-Larm om veiledning av sosionomstudenter i deres praksisperiode. Studentene hadde den gang praksis i tredje studieår. Etter noen år ble dette endret til første studieår, noe som ble godt mottatt av alle involverte på grunn av verdien av å komme tidlig inn med erfaringskompetanse i forhold til holdninger og videre praksis.
Målet for praksisperioden er at studentene skal få en smak av hvordan det er å jobbe i feltet. Utover dette gir veiledningen en mulighet for økt forståelse av hvordan det er å være bruker av tjenestene, samt åpne for en trygghet til å bruke sine egne opplevelser og erfaringer i arbeidet. Gjennom studiet skal de få kunnskap om hvordan samarbeid med berørte parter kan styrke menneskers egenverd, gi sosial støtte, fremme mestring, og bidra til inkludering på ulike samfunnsarenaer. Videre er det forventet at studentene skal reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i yrkesutøvelsen.
"Definisjon på veiledning er en formell, relasjonell og pedagogisk istandsettingsprosess, som har til hensikt at fokuspersonens mestringskompetanse styrkes gjennom en dialog basert på kunnskap og humanistiske verdier" Sidsel Tveiten 2006.
Veiledningen består av flere ulike komponenter
Erfaringsveiledningen følger planlagte temaer for samlingene. I år har disse vært følgende
- Pedagogisk funksjon
- Støttende funksjon
- Et rom for refleksjon over ulike erfaringer fra praksis
- Bevisstgjørende funksjon
- Holdninger og verdier
- Etiske dilemmaer.
Målsetningen for praksisperioden er å utvikle studentenes forståelse av den profesjonelle rollen, gjennom å bli bevisst egne verdier og holdninger i møte med mennesker som har erfaring fra å være i mottakerposisjon. Dessuten skal veiledningen utfordre studentene til refleksjon rundt praksisopplevelsene og se disse i lys av brukerperspektiver.
Det handler om å styrke fokus på brukerkunnskap i utdanningen og utvikle personlig kompetanse hos studentene.
1. Bli kjent
2. Det gode møtet
3. Egne holdninger
4. Egne erfaringer
Veiledernes jobb er å planlegge møtene med studentene, klargjøre hensikt og progresjon, stimulere til samtale, samhandling og gjensidig identifisering og fellesskap.
Hovedmålet med å bruke erfaringskompetanse i praksisveiledning er å skape punkere i systemet, mennesker som tør å møte mennesker der de er og utgjøre en forskjell.
Tilbakemeldingene fra dette samarbeidet er entydig gode, både fra studenter og erfaringsveiledere. Det er en unik læringsmulighet. Det å kunne diskutere og drøfte ulike tema og vinklinger fra begge sider, gir et helt annet perspektiv enn det man leser seg til. Erfaringsveilederne har egen opplevelse av hvordan det er å stå i systemet , noe som muliggjør verdifull erfaringsutveksling. Gjennom å danne en forståelse for dette, kan det være enklere for studentene å se hvordan erfaring kan brukes som ressurs og kompetanse.
Rom-Agder bidrar årlig med tre veiledere som med sin erfaringskompetanse møter studentene til en serie veiledninger. Dette foregår i vårsemesteret hvert år. I tillegg til studentsamlinger har veilederne deltatt på erfaringsfora i regi av universitet. På disse møtene utveksles opplevelser fra veiledningene, utfordringer blir diskutert i fellesskap og mulige løsninger luftet. Dessuten planlegges neste veiledningssamling. Samarbeidsprosessene evalueres kontinuerlig og det høstes mye verdifull erfaring både på personlig plan, men også på gruppe- og systemnivå. Dette åpner for mange spennende og aktuelle refleksjoner som har ført til interessante og nyttige samtaler i disse foraene.